Verhaltensweisen und Kommunikationsformen in Beziehungen
Stonewalling
Stonewalling ist eine Weigerung zu kommunizieren oder zu kooperieren. Die Körpersprache kann dies anzeigen und verstärken, indem sie den Kontakt und die Auseinandersetzung mit der anderen Partei vermeidet. Zu den Taktiken beim Stonewalling gehören spärliche, vage Antworten, die Weigerung, Fragen zu beantworten, oder die Beantwortung von Fragen mit zusätzlichen Fragen. Stonewalling kann eher als Verzögerungstaktik als als Vermeidungstaktik eingesetzt werden. Das Grundprinzip ist immer das Ausweichen in der Kommunikation, was vor allem ein Lösen von Konflikten verhindert und den Raum für andere Meinungen schließt.
In der Familien- und Paartherapie prägten vor allem die Studien der Psychologen John Gottman und Robert W. Levenson in den letzten Jahren den Begriff als eine der vier negativen Verhaltensweisen für das Scheitern von ehelichen oder intimen Beziehungen. Neben Kritik, Abwehr und Verachtung stellt das „Mauern“ den Rückzug aus der Kommunikation und somit auch die letzte Stufe des Isolations- bzw. Trennungsprozesses dar. Dadurch kann das Stonewalling in Partnerschaften auch als Anfang vom Ende gesehen werden.
Geht es um ernste Probleme, die für den anderen noch längst nicht fertig besprochen sind, fühlt er sich nicht selten von seinem Gegenüber im Stich gelassen. Er kann nicht nachvollziehen, warum sich der Partner oder die Partnerin so verweigert und wird nicht zuletzt auch deshalb verletzt, weil der andere sich emotional abschottet und nicht durchblicken lässt, was er gerade denkt und fühlt.
Gaslighting
Als Gaslighting wird eine spezielle Form der Manipulation und des emotionalen Missbrauchs bezeichnet. In der Partnerschaft wird das Opfer gezielt manipuliert mit dem Ziel, es psychisch zu schwächen. Hierzu wird es zutiefst verunsichert und desorientiert, so dass er seine Gefühle, Gedanken, Wahrnehmungen und womöglich sogar seinen Verstand in Frage stellt. Das kann so weit gehen, dass der manipulierte Partner den eigenen Sinn für die Realität infrage stellt, dass sein Selbstwertgefühl einbricht und das Selbstbewusstsein zerstört wird. Die absolute Kontrolle und Macht soll über den Partner erreicht werden.
Gaslighter sind meist narzisstisch gestört und haben selbst ein sehr geringes Selbstwertgefühl. Sie können es nicht ertragen, wenn jemand eine Wahrnemung oder Meinung hat, die von der eigenen abweicht. Die eigene Unzulänglichkeit wird kompensiert. Deshalb darf der Partner die Autorität der Gaslighters nicht infrage stellen. Absolute Loyalität ist erwünscht und wird notfalls mit Gewalt erzwungen. Oft ist das destruktive Verhalten des Gaslighters ein Überbleibsel aus der Kindheit, um sich nie wieder klein oder ausgeliefert zu fühlen. Wie alle Narzissten wirkt auch der Gaslighter nach außen oft selbstbewusst und souverän. In Wirklichkeit leidet er jedoch unter geringem Selbstwertgefühl.
Häufig wird das Opfer sozial isoliert, damit der Gaslighter freie Fahrt hat und das Opfer schneller abhängig wird. Denn eine zweite Meinung, ein korrigierendes Wort eines Freundes oder eine Einmischung der Familie würden das Opfer, bevor es völlig abhängig ist, aus den Fängen des Gaslighters befreien.
6 human needs
Whatever emotion you’re after, whatever vehicle you pursue, building a business, getting married, raising a family, traveling the world, whatever you think your nirvana is, there are six basic, universal needs that make us tick and drive all human behavior. Combined, they are the force behind the crazy things (other) people do and the great things we do. We all have the same six needs, but how we value those needs and in what order, determines the direction of our life.
Each of us prioritizes our needs differently, and our decisions are based on which needs we put first. While the six human needs are deep-seated, remember that your past is not your future unless you live there. You can choose to fulfill your needs in a healthy way, as well as bring balance to your life by developing your ability to fulfill all of your needs equally.
- Certainty: assurance you can avoid pain and gain pleasure
- Uncertainty/Variety: the need for the unknown, change, new stimuli
- Significance: feeling unique, important, special or needed
- Connection/Love: a strong feeling of closeness or union with someone or something
- Growth: an expansion of capacity, capability or understanding
- Contribution: a sense of service and focus on helping, giving to and supporting others
Everyone ranks these human needs differently, and the way they are ranked explain why you are the way you are as a person. The top four needs in the list above shape our personality, while the last two (growth and contribution) shape our spiritual needs. People’s needs can be met in a variety of ways; we seek fulfillment through our relationships, careers, personal interests and more. Here’s more on the basic human needs and what they mean.
Certainty
If certainty is one of your core needs, you need to feel secure and safe about the future. When you receive positive recognition, it may be accompanied by a need for certainty that the recognition is authentic and will continue. In order to live a life filled with certainty, your life has to stay the same – a nearly impossible expectation to fulfill. So, you artificially control your environment by changing your expectations or by avoiding new situations or people. This process provides you with assurance that your actions will either avoid pain or gain pleasure, which then fulfills the basic human need for certainty.
Uncertainty / Variety
Though it’s important to understand the beauty of uncertainty, those who experience this as one of their top basic human needs can take it to an extreme. They engage in frequent job or relationship changes for the sake of variety, or take unnecessary risks to achieve the adrenaline jolt they crave. However, if uncertainty is one of your top 6 human needs, you will be unafraid of taking risks and will not avoid new situations or people.
Significance
If significance is among the top two of your 6 human needs, then part of meeting that need includes receiving recognition. This translates into a desire to be seen, heard and listened to – in short, you want to be noticed. You measure significance by what you believe makes you unique compared to everyone else around you. Recognition provides you with a sense of validation that makes you feel seen, special and/or needed. Recognition is a major driving force behind human behavior because it provides us with a measurement system to analyze and track our significance. Recognition is also an extremely important part of keeping up employee productivity.
Those who don’t devise a positive way to feel significant may end up taking drastic measures to make themselves feel good, like turning to alcohol or engaging in frequent arguments. Others surround themselves with people that they view as less skilled or accomplished to provide contrast to their own achievements. Either scenario can result in increased significance – but neither behavior is particularly healthy.
Connection / Love
If connection / love is your top basic human need, you are constantly seeking out a close relationship with someone or something. You truly understand that love wakes you up to the gift of life. People need love, and this can lead to some incredibly fulfilling relationships – but it can also cause you to sacrifice self-care in order to take care of others or maintain a partnership.
Growth
Those whose foremost core need is growth are always striving to be better and learn more. They are very good at their jobs, but tend to move on quickly as soon as they believe they’ve reached their full potential. Though their constant striving for betterment ensures they will never be bored, they can err on the side of perfectionism and neglect the rest and relaxation they need to keep stress levels manageable.
Contribution
The secret to living is giving, and those who experience contribution as one of their top 6 human needs know this better than anyone. If you have a need to contribute, you will likely make a big difference in your community. However, you can lose sight of the fact that giving begins at home and neglect those closest to you as you change the world.
Source: Tony Robbins
Stereotype content model
In social psychology, the stereotype content model is a model postulating that all group stereotypes and interpersonal impressions form along two dimensions: (1) warmth and (2) competence.
The model is based on the notion that people are evolutionarily predisposed to first assess a stranger’s intent to either harm or help them (warmth dimension) and second to judge the stranger’s capacity to act on that perceived intention (competence dimension). Social groups and individuals that compete for resources (e.g. college admissions space, fresh well water, etc.) with the in-group or self are treated with hostility or disdain.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereotype_content_model

Kolb’s learning styles
Kolb’s experiential learning theory works on two levels: a four-stage cycle of learning and four separate learning styles.
Kolb’s learning style is explained on the basis of two dimensions: they are how a person understands and processes the information. This perceived information is then classified as concrete experience or abstract conceptualization, and processed information as active experimentation or reflective observation.
- Diverging: Individuals of this kind of learning style look at things in a different perspective. They prefer watching to doing, also they have strong imagination capacity, emotional, strong in arts, prefer to work in groups, open minded to take feedback and they have broad interests in different cultures and people. The learning characteristic is of concrete experience and reflective observation.
- Assimilating: People of this kind of learning style prefer good clear information, they can logically format the given information and explore analytic models. They are more interested in concepts and abstracts than in people. Characteristics include abstract conceptualization and reflective observation.
- Converging: Converging type of learners solve problems. They apply their learning to practical issues. Also, they prefer technical tasks, and they experiment with new ideas. They tend to be unemotional. The learning characteristics are abstract conceptualization and active experimentation.
- Accommodating: Individuals with this kind of learning style prefer to do things practically. They are attracted to new challenges and solve problems intuitively. The learning characteristics are concrete experience and active experimentation.

Conflict styles
Thomas and Kilmann identified 5 conflict resolving styles, based on 2 dimensions: assertiveness (the motivation to achieve one’s own goals and outcomes) and cooperativeness (the willingness to allow/help the other to achieve its goals or outcomes).

- Avoiding – Low on both dimensions.
The individual is not very cooperative in helping the other to achieve their goals, but neither is he/she strongly pursuing his/her own preferred outcomes. The original problem is not directly addressed or resolved. Can be useful to allow parties to cool off, or buy time until all the facts have been gathered. - Competing – High on assertiveness, low on cooperativeness.
Known as win-lose approach. Focus on own goals at the expense of others. Appropriate if quick, decisive action needed, as in emergencies. Or can be used to confront unpopular actions, such as urgent cost cutting. - Accommodating – Reflects a high degree of cooperativeness.
Subjugate own goals to allow other to achieve theirs. Appropriate when people realize they’re in the wrong, or an issue is more important to one side than the other. Can be important for preserving future relations. - Compromising – Moderate levels of both assertiveness and cooperativeness.
Known as bargaining or trade-off, and generally produces sub-optimal results. Useful when goals are of equal importance, or necessary to find a temporary, timely solution the parties can ‘live with’. Not suitable for a complex problem requiring a problem-solving approach. - Collaborating – High on both assertiveness and cooperativeness.
This is a win-win scenario. Both sides work creatively towards achieving desired outcomes of all parties involved. Use when concerns are complex, and a creative or novel synthesis of ideas is required.
Meyer-Briggs-Test
According to Jung’s theory of psychological type, people can be characterized using the following criteria: Extraversion vs. Introversion, Sensing vs. Intuition and Thinking vs. Feeling. Briggs Myers emphasized that the Judging vs. Perceiving relationship also influences characteristics of the personality type.
http://www.humanmetrics.com/personality
https://www.16personalities.com/personality-types

DISC personality test
Through this test you can find out how the DISC factors, Dominance, Influence, Steadiness and Compliance predict your behavior towards others and the everyday things you do.
https://www.123test.com/disc-personality-test/

Trolley-Problem (moralisches Gedankenexperiment)
Eine Straßenbahn ist außer Kontrolle geraten und droht, fünf Personen zu überrollen. Durch Umstellen einer Weiche kann die Straßenbahn auf ein anderes Gleis umgeleitet werden. Unglücklicherweise befindet sich dort eine weitere Person. Darf (durch Umlegen der Weiche) der Tod einer Person in Kauf genommen werden, um das Leben von fünf Personen zu retten?
https://de.wikipedia.org/wiki/Trolley-Problem

Moral Machine erfasst, wie Menschen zu moralischen Entscheidungen stehen, die von intelligenten Maschinen, wie z.B. selbstfahrenden Autos, getroffen werden. Die Szenarien sind ähnlich zu denen aus dem Trolley-Problem.
http://moralmachine.mit.edu/hl/de

Kognitive Verzerrungen
Eine kognitive Verzerrung ist ein kognitionspsychologischer Sammelbegriff für systematische fehlerhafte Neigungen beim Wahrnehmen, Erinnern, Denken und Urteilen. Sie bleiben meist unbewusst und basieren auf kognitiven Heuristiken.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_kognitiven_Verzerrungen
Stanford-Prison-Experiment
Das Stanford-Gefängnis-Experiment war ein psychologisches Experiment zur Erforschung menschlichen Verhaltens unter den Bedingungen der Gefangenschaft, speziell unter den Feldbedingungen des echten Gefängnislebens. Der Versuch wurde 1971 von den US-amerikanischen Psychologen Philip Zimbardo, Craig Haney und Curtis Banks an der Stanford University durchgeführt und vorzeitig abgebrochen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Stanford-Prison-Experiment
Milgram-Experiment
Dieses psychologische Experiment wurde vom Psychologen Stanley Milgram entwickelt und dazu durchgeführt, um die Bereitschaft durchschnittlicher Personen zu testen, autoritären Anweisungen auch dann Folge zu leisten, wenn sie in direktem Widerspruch zu ihrem Gewissen stehen. Der Versuch bestand darin, dass ein „Lehrer“ – die eigentliche Versuchsperson – einem „Schüler“ (ein Schauspieler) bei Fehlern vermeintlich einen elektrischen Schlag versetzte. Ein Versuchsleiter (ebenso ein Schauspieler) gab dazu Anweisungen. Die Intensität des elektrischen Schlages sollte nach jedem Fehler erhöht werden. Diese Anordnung wurde in verschiedenen Variationen durchgeführt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Milgram-Experiment

Konformitätsexperiment von Asch
Diese Studienreihe zeigte, wie Gruppenzwang eine Person so zu beeinflussen vermag, dass sie eine offensichtlich falsche Aussage als richtig bewertet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Konformitätsexperiment_von_Asch
Gambler’s fallacy / Spielerfehlschluss
The gambler’s fallacy, also known as the Monte Carlo fallacy or the fallacy of the maturity of chances, is the mistaken belief that if something happens more frequently than normal during a given period, it will happen less frequently in the future (or vice versa). In situations where the outcome being observed is truly random and consists of independent trials of a random process, this belief is false. The fallacy can arise in many situations, but is most strongly associated with gambling, where it is common among players.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gambler%27s_fallacy
